afdelingbeeld.nl_Maaike+Poelen_NS-DDW+Spoorwijs_01_lr.jpg
 

Turning overcrowded train trips into a positive travelling experience.

 

How would an overcrowded rush hour train contribute to a positive travelling experience? NS - Dutch Railways - teamed up with HeijltjesAkkaya to research and design how a crowded train could enrich your commute.

We set out to develop a concept aiming to encourage interactions with fellow passengers, using to the fullest the rich context of surrounding landscape and diversity of the people traveling. Aiming to spark interaction with other travellers, and to give the surrounding landscape centre stage, we designed a GPS-based quiz app to be exclusively played while aboard the train: Spoorwijs - spieken mag.

Spoorwijs tests travellers’ (local) knowledge, motoric skills, spatial orientation… and ability to cheat. Each question either sparking curiosity or relatability in co-travellers. Competing with and against other travellers, or even teaming up with a full train to compete against the train going the opposite direction.

Hoe kan de drukte van een overvolle trein in de spits bijdragen aan een positieve reis-ervaring?

Voor Nederlandse Spoorwegen onderzochten we welke elementen invloed op een reiservaring hebben, en ontwikkelden we een concept waarbij juist de drukte van een trein tijdens de spits een verrijking van de reiservaring kan vormen.

Onderzoek wijst uit dat interactie tussen reizigers, hoe minimaal ook, positief bijdraagt aan hoe een reiziger de treinreis ervaart. Veel potentie dus in een volle coupé, maar het effect is in praktijk vaak omgekeerd.

Dit inzicht vormde de basis van ons creatief proces, waarbij wij ons ten doel stelden nudges te ontwerpen die interactie bevorderen. Een door het landschap razende coupé vol met een diverse groep mensen als rijke context voor mogelijke interacties.

We ontwikkelden een app die quizvragen afvuurt over het voorbijtrekkende landschap op basis van waar de trein zich op dat moment bevindt. In realtime, voor iedere reiziger dezelfde vraag op hetzelfde moment; Spoorwijs – spieken mag.  

Spoorwijs test lokale kennis, motorische vaardigheden, ruimtelijke oriëntatie, en … hoe je vals kan spelen. Een inschatting van de hoogte van een voorbijtrekkende toren, het vinden van een landmark die links of rechts van het spoor zou kunnen staan, etc.

Concept Development
UX design
App design & development
Interaction design
Front-end development
Launch event

7R9A6907.JPG
 
7R9A7054.JPG
 
Screen Shot 2018-02-23 at 14.19.55.png
 
7R9A7003.JPG
Hemelsbreed_2.jpg
 

 

 
afdelingbeeld.nl_Maaike+Poelen_NS-DDW+Spoorwijs_01_lr.jpg
 
 
 
afdelingbeeld.nl_Maaike+Poelen_NS-DDW+Spoorwijs_06_lr.jpg
 
FOAM2.jpg